A tanári mesterség IKT-s alapjai , Korszerű tanári mesterség – IKT

E-portfólió

E-portfólió

IKT alapú óraterv

2015. december 04. - Perity Ádám

Az óra címe, témája: Háromszögek (összefoglalás)

Iskolatípus: középiskola

Osztály: 9. osztály

Létszám: 28-32 fő

SNI tanulók száma: 0

HHH tanulók száma: 0

Foglalkozás időtartama: 45 perc

Órajelleg (óratípus): összefoglaló óra

Szükséges taneszközök és informatikai eszközök (hardware, software) (darabszámmal): tanulói laptop (csoportonként egy), tankönyv, gyakorló feladatlap, számítógép, projektor, interaktív tábla

Általános oktatási, képzési, nevelési célok:

Milyen oktatási célok elérésére törekszik majd az órán? Mi a célja a tanórával?

A háromszögekről szerzett, korábbi ismeretek rendszerezése, átismétlése, és elmélyítése, ezen felül az együttműködési és problémamegoldó készség fejlesztése.

Milyen képzési feladatok elérésére törekszik (minimum, optimum) a tanóra végére?

Minimum a háromszögekről tanultak átismétlése. Optimum a tanultak gyakorlati alkalmazása.

Milyen nevelői hatásrendszerek működhetnek a témakör tanítása során?

Közvetett hatásrendszer. A csoport tagjai ösztönzik egymást a munkára a jobb eredmény elérése céljából.

Bemeneti feltételek, ismeretek:

Milyen előzetes ismeretek (pl. fogalmak, ismeretek, készségek, képességek) szükségesek a tanulók részéről a témakör eredményes elsajátításához?

Összefüggés a háromszög oldalai és szögei között; háromszög-egyenlőtlenség; hegyesszögű-, derékszögű, és tompaszögű háromszög, háromszög beírt köre; a háromszög köré írható kör; Thalész-tétel; Pitagorasz-tétel; háromszög kerület- és területképlete

Fejlesztendő kompetenciák:

Milyen kompetenciák fejlesztését célozza meg a foglalkozás?

Együttműködés, problémamegoldás, gondolkodás, rendszerezés.

Motiváció, a figyelemfelkeltés és - fenntartás eszközei:

Milyen lehetőségei vannak a tanulók érdeklődésének felkeltésére, a folyamatos motiváció biztosítására?

IKT eszközök használata, játékos feladatok, csoportok közötti verseny.

Ismeretek alkalmazása:

Milyen feladatokkal biztosítja az ismeretek gyakorlati alkalmazását?

Gondolattérkép készítése, szöveges feladatok megoldása, kerület- és területszámítás, játékos feladatok.


 

IKT integráció:

Milyen módon segíti elő az adott foglalkozás a tanulók IKT műveltségének fejlesztését?

A tanulóknak IKT eszközök segítségével kell rendszerezniük a tudásukat, gondolattérképet, és Google Drive felületet használnak. A gondolattérképet mindnyájan maguknak, valamint csoporttársaiknak készítik, így vélhetően igényességre, és átláthatóságra törekednek. A Google Drive használata az online projektmunkát segíti.

Milyen módon teremt lehetőséget az adott foglalkozás a tanulók IKT-s ismereteinek alkalmazására?

A csoportoknak külön-külön kell gondolattérképeket létrehozniuk, majd meg kell osztaniuk azt társaikkal a Google Drive-on keresztül.

Milyen módon használja ki az IKT eszközök szemléltető erejét?

A csoportkialakítás egy kattintással kész, ráadásul a diákok arcképeivel sokkal látványosabb, akárcsak a tanóra végére tervezett csoportverseny, mely a Socrative Space Race funkciójával valósítható meg. A diákok végig nyomon követhetik a verseny állását.

Milyen módon használja ki az IKT eszközöket a különböző szervezési módok kialakításában?

Csoportok kialakítása IKT eszközzel történik, akárcsak a tanóra végi verseny.

Differenciálás eszközei:

Milyen tanulói sajátosságokat fog figyelembe venni a differenciálásnál?

A csoportok kialakítása ugyan látszólag véletlenszerűen történik, előzetesen még is tudatosan alakíthatjuk. Érdemes gyengébb képességű tanulók mellé erősebb képességű diákokat beosztani. A feladatok között úgy is van könnyebb és nehezebb is, melyet a diákok feloszthatnak egymás között.

Milyen lehetséges megoldásai vannak a tehetséges, jól teljesítő tanulók és a gyengén teljesítők egyéni fejlesztésének?

A jobb képességű diákok segíthetnek, magyarázhatnak társaiknak, csoporton belül szervezhetik a projektmunkát. A gyengébb tanulók is rendszerezik a saját tudásukat, kiderülnek számukra a hiányosságok, a gondolattérképpel jobban megláthatják az egyes részek közötti összefüggéseket.

Műveltségterületi integráció:

Más tantárgyak tartalmával milyen kapcsolatban áll tanóra tartalma?

Meglévő informatikai alapismeretekre épít az óra.

Tanulási folyamat biztosítása:

Milyen előkészítő munkát igényelnek az órán felhasznált digitális eszközök?

Csoportok kialakítása, laptopok beüzemelése, internetelérés biztosítása.

Milyen várható nehézségekre kell felkészülni (tanulók, tanulásszervezés, taneszközök, egyebek)?

Internethiány, a csoportokban rosszul osztják szét a feladatokat, a laptopok meghibásodnak, egyes programok épp nem elérhetőek…stb.

Kapcsolódás későbbi foglalkozáshoz:

Milyen témakörök, tananyagok jelenthetik az adott foglalkozás folytatását?

Sokszögek, koordinátageometria, térgeometria.

Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom… stb.):

Sokszínű Matematikaoraterv.png

A bejegyzés trackback címe:

https://perityadameportfolio.blog.hu/api/trackback/id/tr778140018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása