Az óra címe, témája: Háromszögek (összefoglalás)
Iskolatípus: középiskola
Osztály: 9. osztály
Létszám: 28-32 fő
SNI tanulók száma: 0
HHH tanulók száma: 0
Foglalkozás időtartama: 45 perc
Órajelleg (óratípus): összefoglaló óra
Szükséges taneszközök és informatikai eszközök (hardware, software) (darabszámmal): tanulói laptop (csoportonként egy), tankönyv, gyakorló feladatlap, számítógép, projektor, interaktív tábla
Általános oktatási, képzési, nevelési célok:
Milyen oktatási célok elérésére törekszik majd az órán? Mi a célja a tanórával?
A háromszögekről szerzett, korábbi ismeretek rendszerezése, átismétlése, és elmélyítése, ezen felül az együttműködési és problémamegoldó készség fejlesztése.
Milyen képzési feladatok elérésére törekszik (minimum, optimum) a tanóra végére?
Minimum a háromszögekről tanultak átismétlése. Optimum a tanultak gyakorlati alkalmazása.
Milyen nevelői hatásrendszerek működhetnek a témakör tanítása során?
Közvetett hatásrendszer. A csoport tagjai ösztönzik egymást a munkára a jobb eredmény elérése céljából.
Bemeneti feltételek, ismeretek:
Milyen előzetes ismeretek (pl. fogalmak, ismeretek, készségek, képességek) szükségesek a tanulók részéről a témakör eredményes elsajátításához?
Összefüggés a háromszög oldalai és szögei között; háromszög-egyenlőtlenség; hegyesszögű-, derékszögű, és tompaszögű háromszög, háromszög beírt köre; a háromszög köré írható kör; Thalész-tétel; Pitagorasz-tétel; háromszög kerület- és területképlete
Fejlesztendő kompetenciák:
Milyen kompetenciák fejlesztését célozza meg a foglalkozás?
Együttműködés, problémamegoldás, gondolkodás, rendszerezés.
Motiváció, a figyelemfelkeltés és - fenntartás eszközei:
Milyen lehetőségei vannak a tanulók érdeklődésének felkeltésére, a folyamatos motiváció biztosítására?
IKT eszközök használata, játékos feladatok, csoportok közötti verseny.
Ismeretek alkalmazása:
Milyen feladatokkal biztosítja az ismeretek gyakorlati alkalmazását?
Gondolattérkép készítése, szöveges feladatok megoldása, kerület- és területszámítás, játékos feladatok.
IKT integráció:
Milyen módon segíti elő az adott foglalkozás a tanulók IKT műveltségének fejlesztését?
A tanulóknak IKT eszközök segítségével kell rendszerezniük a tudásukat, gondolattérképet, és Google Drive felületet használnak. A gondolattérképet mindnyájan maguknak, valamint csoporttársaiknak készítik, így vélhetően igényességre, és átláthatóságra törekednek. A Google Drive használata az online projektmunkát segíti.
Milyen módon teremt lehetőséget az adott foglalkozás a tanulók IKT-s ismereteinek alkalmazására?
A csoportoknak külön-külön kell gondolattérképeket létrehozniuk, majd meg kell osztaniuk azt társaikkal a Google Drive-on keresztül.
Milyen módon használja ki az IKT eszközök szemléltető erejét?
A csoportkialakítás egy kattintással kész, ráadásul a diákok arcképeivel sokkal látványosabb, akárcsak a tanóra végére tervezett csoportverseny, mely a Socrative Space Race funkciójával valósítható meg. A diákok végig nyomon követhetik a verseny állását.
Milyen módon használja ki az IKT eszközöket a különböző szervezési módok kialakításában?
Csoportok kialakítása IKT eszközzel történik, akárcsak a tanóra végi verseny.
Differenciálás eszközei:
Milyen tanulói sajátosságokat fog figyelembe venni a differenciálásnál?
A csoportok kialakítása ugyan látszólag véletlenszerűen történik, előzetesen még is tudatosan alakíthatjuk. Érdemes gyengébb képességű tanulók mellé erősebb képességű diákokat beosztani. A feladatok között úgy is van könnyebb és nehezebb is, melyet a diákok feloszthatnak egymás között.
Milyen lehetséges megoldásai vannak a tehetséges, jól teljesítő tanulók és a gyengén teljesítők egyéni fejlesztésének?
A jobb képességű diákok segíthetnek, magyarázhatnak társaiknak, csoporton belül szervezhetik a projektmunkát. A gyengébb tanulók is rendszerezik a saját tudásukat, kiderülnek számukra a hiányosságok, a gondolattérképpel jobban megláthatják az egyes részek közötti összefüggéseket.
Műveltségterületi integráció:
Más tantárgyak tartalmával milyen kapcsolatban áll tanóra tartalma?
Meglévő informatikai alapismeretekre épít az óra.
Tanulási folyamat biztosítása:
Milyen előkészítő munkát igényelnek az órán felhasznált digitális eszközök?
Csoportok kialakítása, laptopok beüzemelése, internetelérés biztosítása.
Milyen várható nehézségekre kell felkészülni (tanulók, tanulásszervezés, taneszközök, egyebek)?
Internethiány, a csoportokban rosszul osztják szét a feladatokat, a laptopok meghibásodnak, egyes programok épp nem elérhetőek…stb.
Kapcsolódás későbbi foglalkozáshoz:
Milyen témakörök, tananyagok jelenthetik az adott foglalkozás folytatását?
Sokszögek, koordinátageometria, térgeometria.
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom… stb.):
Sokszínű Matematika