A tanári mesterség IKT-s alapjai , Korszerű tanári mesterség – IKT

E-portfólió

E-portfólió

Digitális tananyagelemek az interneten

2015. október 18. - Perity Ádám

E heti feladatom, egy digitális tananyagokra épülő tanóra megtervezése volt. A múlt heti időszalaghoz hasonlóan, ezúttal is az informatika területén járunk, téma pedig nem más, mint a programozás, azon belül is a Scratch.

367306-scratch-from-mit.png

Az egyetemen ismerkedtem meg ezzel az objektumorientált, vizuális programozási nyelvvel, melyet elsősorban gyerekek számára fejlesztettek ki. Már első pillantásra megtetszett a színes, leginkább kirakós játékhoz hasonló programkód, és az egyszerű kezelőfelület. Nagyon jó ötletnek tartottam továbbá, hogy a program játékos formában kívánja megtanítani a diákoknak a ciklus, és az elágazás fogalmát, a mozgó animációknak köszönhetően pedig sokkal kézzelfoghatóbb végterméket nyújt számukra, mely lehet akár mozgókép, vagy épp egy számítógépes játék.

Szerencsémre ebben a témában sok-sok segédanyag, tutorial videó, és cikk lelhető fel az interneten. Első utam a http://scratch.inf.elte.hu/ weblapra vezetett, melyen keresztül letölthetjük az egyébként ingyenes programot, és további ötleteket meríthetünk a későbbi tanulmányokhoz. Bevezető leckék, képek, valamint már kész programok várják a tanulni vágyókat, a közös fórumban pedig, ha elakadtunk, kérdéseket tehetünk fel.

scratch1.png

scratch1_1.png

(A fenti képek a kezelőfelületet mutatják be. Segítségükkel a gyerekek hamarabb megtalálhatják az általuk keresett elemeket, és gyorsabban tájékozódhatnak az oldalon.)

További segítséget nyújthat számunkra Balaton-Takács Valéria óravázlatokkal, feladatokkal és projektekkel tarkított digitális tananyaga. Ennek segítségével bárki könnyedén elsajátíthatja a Scratch alapjait, és akár már leendő tanóráinkat is elkezdhetjük tervezni velük. Az anyagot Kisantal Tibor weboldalán érhetjük el: http://grafit.netpositive.hu/?page_id=2779

Ám ha még ez sem volna elég, a YouTube tele van különféle tutorial videókkal, melyek a kezdeti lépésektől egészen a kész programokig kalauzolnak bennünket. Szerencsére magyar nyelven is találhatunk efféle videókat, így akár tanórára is bevihetjük őket, és nem kell attól tartanunk, hogy netalán nem értik meg a gyerekek.

Reflexió a feladatról:

Szerencsére sikerült úgy megválasztanom a témát, hogy egy általam kedvelt és fontosnak tartott programot tudjak bemutatni. Már korábban eldöntöttem, hogy ha tanítani fogok, mindenképp rászánok majd kb. 4-5 órát a Scratch tanítására, úgyhogy ilyen téren is jó volt, hogy egy kicsit átböngésztem az erről szóló segédanyagokat.

Magáról az internetes anyaggyűjtésről pozitívan gondolkozom, hiszen jóval egyszerűbb és kényelmesebb, mint mondjuk egy könyvtárban kutakodni (persze annak is megvan a maga szépsége), azonban óvatosan kell kezelni ezeket az információkat, hiszen lehet köztük félrevezető, vagy hibás adat, továbbá ügyelnünk kell a forrásmegjelölésre. 

Leendő tanárként úgy gondolom, hogy az internettel egy óriási tudásbázist kaptunk, ám okosan kell kezelnünk, hogy valós előnyt kovácsoljunk belőle.

 

Források: 

  • Tanárblog - http://tanarblog.hu
  • Scratch - https://scratch.mit.edu
  • Scratch HUN - http://scratch.inf.elte.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://perityadameportfolio.blog.hu/api/trackback/id/tr997986857

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása